تبلیغات
زاویانا زاویانا - گزارشى از وضعیت ADSL در جهان و مشكلات ارایه‌ى آن در ایران
 

گزارشى از وضعیت ADSL در جهان و مشكلات ارایه‌ى آن در ایران

نویسنده: نیما   موضوع: مقالات کامپیوتر، 

 

به گزارش سرویس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجویان ایران (ایسنا)، در شركت‌هاى pap براى ارایه‌ى خطوط ADSL با مشكلات فراوانى ازجمله نبود فضا و ارتباط بین مراكز و قدیمى‌بودن كابل‌هاى تلفن مخابات مواجه است. در ایالات متحده،150 میلیون نفر دسترسى مستقیم به اینترنت دارند و هزینه‌ى ماهیانه‌ى استفاده از اینترنت براى یك خانواده حداقل 3/29 معادل 3/2 درآمدفرد در جامعه است و 35 درصد كاربران خانگى نیز از خطوط براى اتصال به اینترنت استفاده مى‌كنند و این در صورتى است كه در جامعه‌ى ما پرداختن 25 هزار تومان براى استفاده از اینترنت پرسرعت هنوز جا نیفتاده و وابستگى چندانى به آن ندارد در نتیجه شركت‌هاى pap ناچار هستند براى گسترش این خطوط قیمت محصولات خود را پایین آورند ....

گسترش اینترنت و وابستگى افراد به آن نیاز جامعه را به خطوط پرسرعت اینتر نت در چند سال اخیر بیشتر كرده و همین امر باعث شده كه سازمان تنظیم و مقررات با گرفتن حق لیسانس یك میلیارد و 500 میلیون تومانى ، ایجاد خطوط ADSL را به 13 شركت pap واگذار كند.

به گزارش سرویس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجویان ایران (ایسنا)، در شركت‌هاى pap براى ارایه‌ى خطوط ADSL با مشكلات فراوانى ازجمله نبود فضا و ارتباط بین مراكز و قدیمى‌بودن كابل‌هاى تلفن مخابات مواجه است. در ایالات متحده،150 میلیون نفر دسترسى مستقیم به اینترنت دارند و هزینه‌ى ماهیانه‌ى استفاده از اینترنت براى یك خانواده حداقل 3/29 معادل 3/2 درآمدفرد در جامعه است و 35 درصد كاربران خانگى نیز از خطوط براى اتصال به اینترنت استفاده مى‌كنند و این در صورتى است كه در جامعه‌ى ما پرداختن 25 هزار تومان براى استفاده از اینترنت پرسرعت هنوز جا نیفتاده و وابستگى چندانى به آن ندارد در نتیجه شركت‌هاى pap ناچار هستند براى گسترش این خطوط قیمت محصولات خود را پایین آورند .

یكى از مشكلات اساسى شركت‌هاى pap نبود فرهنگ مناسب براى استفاده ازاین خطوط، كمبود محتوا در اینترنت است كه نیاز مردم را براى استفاده از این تكنولوژى كاهش داده است.

بر اساس تحقیقات شركت IDC هشت میلیون و980 هزار مشترك خانگى از مدم كابلى براى اتصال به اینترنت استفاده مى‌كنند در صورتى كه 9 میلیون و 300 هزار نفر از خطوط ADSL بهره مى‌گیرند كه كره‌ى جنوبى با 55 میلیون جمعیت بیشترین مصرف كننده‌ى ADSL در جهان است و اكثر شركت‌هاى فعال در این زمینه در كره ، بیشتر و در این تكنولوى در جهان است .

كشورهاى پیشرفته لقب كیمیا را به سرویس‌هاى ADSL داده‌اند به دلیل این‌كه علاوه بر اینترنت پرسرعت ، سرویس multimedia و vide را به كاربران ارایه مى‌دهد.

بنا بر این گزارش، در حالى كه در جامعه‌ى ما ADSL را تنها با سرویس اینترنت پرسرعت مى‌شناسند یكى دیگر از مشكلات دیگر شركت‌هاى pap براى ارایه‌ى این تكنولوژى به كاربران، قدیمى‌بودن خطوط تلفن است و هنوز 30 درصد مشتركان تلفن در سطح تهران از خطوط تلفن pcm استفاده مى‌كنند در حالى كه تكنولوژى ADSL به یك زوج سیم مسى كابلى با پهناى باند 1/1 مگا هرتزى نیاز دارد تا آن را به كانال‌هاى 4 كیلوهرتزى تقسیم كند كه آخرین كانال آن جهت ارسال صدا و فكس قرار مى‌گیرد.

سرعت انتقال داده‌ها در خطوط ADSL به فاصله‌ى ارتباطى كاربر با مركز مخابراتى و نوع سیم استفاده شده بستگى دارد كه حداكثر فاصله‌ى برنامه مركز مخابراتى باید 5 كیلومتر و460 متر باشد و در غیر این صورت سرعت خطوط كاهش پیدا مى‌كند .

مهندس «ناصر على سعادت»رییس كمیته‌ى اینترنت انجمن شركت‌هاى انفورماتیك با بیان اینكه خطوط ADSL هنوز در كشور ماه جا نیفتاده است مى‌گوید: یكى از مشكلاتى كه رشد و توسعه‌ى ADSL در جامعه را باتاخیر مواجه كرده ، نبود ارتباط میان تجهیزات نصب شده در مراكز مخابراتى با شركت‌ها است كه این امر نیاز به زمان دارد .

وى تصریح مى‌كند: مردم باید به این سرویس نیاز پیدا كنند تا براى آن هزینه‌اى در سبد خانواده در نظر بگیرند در غیر این صورت استفاده از این خطوط گران است.

رییس كمیته‌ى اینترنت انجمن شركت‌هاى انفورماتیك تاكید مى‌كند: بر اساس استانداردهاى جهانى، اینترنت در ایران گران نیست تنها سطح در آمد جامعه پایین است و توانایى پرداخت این هزینه را ندارند.

وى خاطر نشان مى‌كند: مخابرات باید با پایین آوردن تعرفه‌ها در كاهش قیمت‌ها به شركت‌هاى PAP كمك كند .

مهندس سعادت با بیان اینكه همكارى مراكز مخابراتى با شركت‌هاى PAP ضعیف است مى‌گوید: این سیستم نو و تازه‌اى براى مخابرات است و وجود این مشكلات براى نصب تجهیزت طبیعى است .

وى در پایان سخنانش مى‌افزاید: در مورد ADSL باید یك سال دیگر صحبت كرد به دلیل این كه در حال حاضر پوشش كافى وجود ندارد.

مهندس «فریبرز نژاد دادگر» مدیر یكى از شركت‌هاى PAP نیز مى‌گوید: شركت‌هایPAP تنها در مراكزى از مخابرات كه فضاى كافى در اتاق MDF داده مى‌شود مى‌توانند خدمات‌شان را به كاربران ارایه كنند.

وى ادامه مى‌دهد: 30 درصد از خطوط تلفن قدیمى‌است كه این امر ارایه‌ى سرویسADSL را به كاربران دچار مشكل كرده است .

وى معتقد است كه ارایه‌ى خطوط ADSL به كاربران اینترنت حداقل ماهیانه 35 هزار تومان براى شركت‌هاى PAP هزینه دارد در حالى كه آنها تنها 25 هزار تومان براى ارایه‌ى این خطوط با سرعت 64K از كاربران دریافت مى‌كنند.كه این امر ضررهاى فراوانى به آن‌ها وارد كرده است .

مهندس نژاددادگر، با بیان این كه شركت‌هاى PAP در سه سال آینده به سوددهى مى‌رسند مى‌گوید: محاسبات ما براى ورود به این صنعت درست نبوده و هزینه فراوانى را براى باقى مانده در این عرصه پرداخت كردیم .

وى تصریح مى‌كند:گران بودن استفاده از این خطوط در سبد خانواده‌ها باعث شده كه شركت‌هاى PAP قیمت خدمات خود را پایین آورند.

وى مى‌افزاید: ما باید سرویس و امكانات مناسب را از مخابرات دریافت كنیم تا بتوانیم خدمات با كیفیت به كاربران ارایه دهیم .

وى در پایان سخنانش مى‌گوید: مخابرات باید به شركت‌هاى PAP در پایین آوردن قیمت‌ها كمك كند تا ضربه‌ى كمترى را دریافت كنیم .

سیامك رفیع یكى از كاربران خطوط ADSL با بیان اینكه سرعت این خطوط قابل مقایسه با كارت‌هاى اینترنت نیست، مى‌گوید: هنوز پوشش كامل در شهر تهران وجود ندارد و باعث قطع شدن متوالى مى‌شود .

وى مى‌افزاید: این تكنولوژى تنها براى افرادى كه استفاده بیش از اندازه دارند مفید است و گسترش آن بستگى به فرهنگ مردم دارد .


 

برای حمایت از ما کلیک کنید

برچسب ها: adsl،  

() نظرات